Kerk San Vincenzo in Gravedona
Delen van de buitenmuren en de apsissen van het oude gebouw zijn nog steeds zichtbaar. De crypte, gewijd aan S. Antonius, zou op de plaats van het oorspronkelijke priesterkoor kunnen liggen, dat later verhoogd is vanwege de veelvuldige overstromingen van het Comomeer.
Interieur
Het interieur van de kerk is rijk aan schilderijen, kerkelijke gewaden en meubilair. Indrukwekkend zijn ook de 18e eeuwse marmeren altaarstukken. De eerste kapel links is die van S. Francesco met een olieverf schilderij op hout uit de 17e eeuw waarop S. Franciscus de stigmata ontvangt. Bij het altaar zie je een veel latere ‘Kruisiging tussen de discipelen’. In de derde kapel links is een schilderij van San Girolamo uit de 17e eeuw.
Dan volgt de preekstoel met een 18e eeuwse houtdecoratie, die overeenkomt met die op het orgel dat er tegenover ligt. In de boog van het priesterkoor zijn enkele vroegchristelijke grafstenen ingemetseld, daterend uit 502 en 508. De eerste kapel rechts is gewijd aan San Biagio en bevat een mooi 17e eeuws schilderij, getiteld ‘Wonder van de heilige’. Het volgende altaar van de Maagd is rijk gedecoreerd. Het altaar van S. Jozef heeft een doek, ‘Heilige Familie, de Eeuwige Vader en de Heilige Geest’, toegeschreven aan Giovanni Baglione een tijdgenoot en leerling van Caravaggio.
Op de muren van het priesterkoor zie je twee grote schilderijen uit 1735 van Michelangelo Belotti, getiteld ‘S. Vincent voor de Sultan’en ‘De Marteling van de Heilige’. Op de achterwand ‘De Glorie van S. Vincent’. Het houten koor en marmeren altaar stammen uit de 18e eeuw.
Sacristie
De sacristie heeft kostbare houten meubels uit de barok, gemaakt door Falilella. Op het plafond een fresco van de ‘Glorie van S. Vincent’. In het houten altaarstuk wordt een 17e eeuws schilderij bewaard van ‘Tobiolo en de Engel’. Verder bewaard men hier een paneel van het altaarstuk met een afbeelding van S. Vincent uit 1545. Het kostbare zilverwerk, voor een deel uit het atelier in Gravedona van Francesco Sergregori, wordt tegenwoordig achter slot en grendel bewaard vanwege diefstallen in het verleden. Zo is er een getrouwe reproductie van een elegant gouden kruis van Sergregori, het origineel is gestolen.
(Bron: ‘De Tre Pievi en het Valchiavenna’, door Ruud Metselaar)